Tänään oli viimein se päivä jolloin oli aika sairaalaan kuulemaan tuloksia kaikista kokeista ja vauvan ruumiinavauksesta..Hermot olivat edellisen päivän totaalisen riekaleina kun jännitin millaisia uutisia lääkäri kertoisi. Oli kyllä niin kuin jostain pahimmastakin farssista se käynti...

Ensinäkin kontrolli oli äitipolilla! Siellä kaikkien niiden onnellisten raskaana olevin joukossa olin minä, joka oli tullut kuulemaan miksi lapseni kuoli. Oli melkoinen työ valmistaa itsensä henkisesti astumaan äitipolin ovesta. Ja tuntui etten pysty siihen..

Täti luukulla:" äitiyskortti?"

minä:" niin.. ei ole, en kai sitä enää mihinkään tarvitse.?

luukun täti:" paljonko sinulla on raskausviikkoja nyt sitten??"

minä:"nolla!

Täti luukulla ihan ihmeissään:" noh noh tuo kätilö hakee sinut sitten kohta, mene odottamaan tuonne.."

aulassa odottelua.. ja kätilö kutsuu sisään..

Kätilö:"Oletko ollut neuvolassa jälkitarkastuksessa?"

minä:"en, en kai enää sinne kuulu?"

Kätilö:"Kyllä yleensä siellä käydään jälkitarkastuksessa"

Kätilö ojentaa minulle täyttämänsä lapun käteen, Kelaa varten äitiys ja vanhempainrahaa varten ja käskee toimittamaan sen kelaan, kun nyt jälkitarkastus on suoritettuna. Minä siinä jonkun hetken pyöritän sitä paperia käsissäni ja pakko oli sanoa, että en kai minä tätä tarvitse?

Kätilö:" miten niin, se toimitetaan jälkitarkastuksen jälkeen että saat kelan etuudet"

Minä: "niin.. minä tulin kyllä kuulemaan miksi vauvani kuoli raskauden puolivälissä.."

kätilö alakaa selaamaan papereita ja sanoo ettei täällä ainakaan ole mitään tietoja tai tuloksia, tämähän on jälkitarkastus ja laput täytetään rutiinisti.. Sillä kohtaa meikkis hiilty totaalisesti..  Kysyin että onko lääkäri edes lukennut papereitani, johon kätilö sanoi, että lukee sitten kun menen sinne.. Sit paloi käämi..

minä:" isäntä on ottanut palkattoman  päivän töistä ollakseen mukana sairaalassa, kun kuullaan miksi vauva kuoli, ja nyt tämä on ihan turhaa ihmettelyä koko käynti!!!!!! Te ette edes helvetti oo vaivautunu lukemaan miksi potilas on tullut tänne!!!!Nyt haet sellaisen ihmisen joka on lukenut paperi ja hankkinut ne tulleet tulokset tai lähden heti tuosta ovesta helvettiin täältä ja nosta metelin tästä!!!!!

Ja niin kätilö sanoi että hän etsii lääkärin, mene odottamaan.. Tunnin odottamisen jälkeen päästiin lääkärille. Onneksi ihanalle sellaiselle. Ensimmäisenä se tekee mukana olleelle pikkuneidille kävystä(jonka neiti sairaalan pihalta poimi mukaansa) käpylehmän ja sanoo et antakaa sen touhuta ja ottaa tavaroita siellä vastaanotolla. Perusteelisen selityksen jälkeen, on todettu ettei syytä löytynyt vauvan kuolemaan lukuisista tutkimuksista huolimatta. Lääkäri päätti että tutkituttaa molempien vanhempien kromosomiston ja parin kuukauden päästä kun raskaus vaikutus on poistunutu, niin minusta tukos asiat. Nuo kromosomit siksi että jos joskus odottaisin ja nyt löytyisi joku vauvan tappava syy, niin se voitaisiin aikaisessa vaiheessa selvittää lapsivesipunktiolla ja raskaus voitaisiin keskeyttää paljon aikaisemmin jos lapsi menehtyisi sen sairauden vuoksi joko odotusaikana tai synnyttyään

Niinpä me marssittiin verikokeeseen ja molemmista otettiin kromosomisto.. Kuinka paljon tuo pieni näyte sisältääkään.. Vasta illalla sitä pohtiessani sen tajusin. Se mitä kannan mukanani ja siirrän ehkä jälkipolvillekin selviää tuosta näytteestä.. Olisinkohan ollut valmis siihen? Jos sieltä löytyykin joku sairaus jota kannan ja joka tulee lyhentämään elämääni.. olisinko halunnut tietää siitä? Tai että olen siirtänyt sitä jo eteenpäin kolmelle lapselle?

Tuossa pienessä putkessa oli se mikä minä olen. Joku viisas sen tulee analysoimaan ja kertoo sen minulle, sen mistä minut on tehty. Se, mitä minä olen saanut menneiltä sukupolvilta mukaani ja sen, mitä minä taas siirrän eteenpän hamaan tulevaisuuteen..

Jotenkin ihan kauheaa ja silti niin elämän jatkuvuuteen liittyvä asia..